Sunday, May 31, 2009

Siapa mahu tolong atlit muda kita

DUA program pembangunan jangka panjang yang membawa kejayaan kepada sukan negara adalah Projek Thomas-Uber-Olmpik (TUO’92) dan Jaya’98.

Selain membawa kejayaan, kedua-dua projek ini telah membuktikan bahawa atlit-atlit yang berpotensi boleh maju dan berjaya jika di bawa keluar daripada lingkungan atau pengawasan yang tidak professional dan diletakkan dalam program yang mempunyai sasaran spesifik.

TUO’92 dilancarkan di hujung tahun 1990an dengan objektifnya untuk mempersiapkan barisan pemain yang akan menyinar dalam pertandingan Piala Thomas dan Uber, serta Sukan Oimpik.

Projek ini berjaya apabila Malaysia berjaya mengakhiri penantian selama 25 tahun untuk merebut semula Piala Thomas dengan menewaskan Indonesia 3-2 pada pertandingan akhir 1992 yang berlangsung di Stadium Negara.

Pada tahun yang sama Razif dan Jailani Sidek memenangi pingat gangsa beregu lelaki di Sukan Olimpik Barcelona.

Pada waktu yang sama Kuala Lumpur dipilih sebagai tuanrumah Sukan Komanwel 1998 dan ini membawa kepada pelancaran Projek Jaya’98, satu program yang diharapkan dapat membantu atlit-atlit Malaysia memenangi pingat emas di temasya itu.

Malaysia menang 10 pingat emas di Sukan Komanwel 1998 dan itu merupakan satu kejayaan besar yang sehingga ini belum dapat ditandingi.

Selain dua projek ini, terdapat juga berapa usaha lain termasuk dua oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) – Projek Barcelona (1990-92) dan Piala Dunia Belia (1994-97). Sekalipun tidak berjaya dalam pertandingan yang disasarkan namun kedua projek itu berjaya melahirkan ramai pemain-peman berbakat.

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah Projek bersasaran khusus lebih sesuai dan berkesan berbanding program jangka panjang yang mempunyai pelbagai matlamat.

Majlis Sukan Negara (MSN) juga mempunyai beberapa program jangka panjang, termasuk Program Pelapis dan Sukan Teras. Di bawah Pelapis, matlamatnya adalah menyediakan back-up kepada pasukan-pasukan elit.

Sukan Teras, yang pada awalnya ditubuhkan bagi lapan sukan utama, kini merangkumi 19 jenis sukan. Namanya juga telah beubah kepada Unit Sukan Prestasi Negeri. Sasarannya juga sama iaitu menyiapkan atlit-atlit pelapis yang boleh diserap ke program Elit.

MSN dan badan-badan lain, perlu memikirkan projek yang ada sasaran spesifik yang matlamatnya bukan sahaja menyediakan atlit muda untuk Elit, tetapi juga mengeluarkan atlit-atlit muda daripada lingkungan yang menghalang kemajuan mereka dan seterusnya meletakkan sasaran spesifik bagi mereka.

Sebagai contoh, sukan tennis mempunyai barisan pemain muda yang berbakat, terima kasih kepada usaha-usaha para ibubapa masing-masing.

Bintang tennis yang sedang meningkat ketika ini Khoo Er Yang (14 tahun)

dan barisan pemain muda yang lain seperti Pearljit Singh (15), Duzbionjit Singh (13) dan Delizavernne Kaur (11) adalah antara pemain-pemain yang sepatutnya sudah dikenalpasti untuk Projek Olimpik 2016.

Pada Olmpik 2016, pemain-pemain muda ini bakal berpeluang beraksi di Olimpik dan dalam perjalanan ke Olimpik, mereka dijangka menyerlah di Sukan SEA, Asia dan Komanwel, jika acara tennis di pertandingkan.

Mereka ini masih muda tetapi mempunyai ranking yang baik di peringkat nasional dan juga Persekutuan Tenis Asia (ATF). Bagaimanapun, masalah-masalah remeh-temeh dan menyebabkan kemajuan mereka sering terhalang.

Er Yang, pelajar Sekolah Sukan Bukit Jalil, dianggap pemain muda paling menyerlah ketika ini tetapi dia dikatakan tidak diundang untuk sertai ujian pemilihan ke pasukan belia kebangsaan.

Menurut pegawai, pemain itu tidak mahu tetapi menurut mereka yang rapat dengan keluarganya, dia tidak terima sebarang surat yang memintanya hadir di ujian pemilihan.

Bhoopinder Singh, bapa kepada Pearljit, Duzbionjit dan Delizavernne, adalah seorang yang tidak “tutup mata sebelah” kepada masalah pemilihan yang dianggap tidak adil dan hal-hal lain yang melibatkan anak-anaknya.

Ini membawa kepada anak-anaknya mengalami banyak halangan dalam usaha memajukan karier mereka dalam tennis.

Bhoopinder telah mengemukakan banyak aduan dan laporan yang disertai bukti dan dokumentasi yang sewajarnya. Dia telah juga mengemukakan laporan ke Kementeria Belia dan Sukan, MSN, MOM dan Persuruhjaya Sukan tetapi kesemua badah itu tidak berkemampuan atau tidak berminat untuk menolongnya.

Dalam keadaan seperti ini, Projek yang ada sasaran spesifik sangat penting dan boleh menyelamatkan bakal-bakal bintang sukan negara daripada menjadi mangsa tindakan-tindakan pihak yang tidak matang dan langsung tidak bertanggungjawab.

Jika ada Projek 2016, contohnya, barisan pemain muda ini boleh diserapkan ke dalamnya dan segala urusan latihan dan penyertaan mereka dapat dikendalikan dengan lebih professional. Taraf mereka bukan sekadar pelapis dan Sekolah Sukan, mereka adalah bintang masa depan negara.

No comments:

Post a Comment