Sunday, May 31, 2009

Olympism antara ubatnya

Apabila Pierre de Coubertin, seorang aristokrat Perancis, mencadangkan supaya Sukan Olympik dihidupkan semula, beliau mengharapkan agar sukan akan memainkan peranan penting dalam membentuk pemikiran, sikap dan perangai generasi muda.

Coubertin melihat sukan sebagai asas untuk membentuk dasar etika yang dan beliau amat tertarik dengan falsafah di Greece lebih 3,000 tahun sebelum itu dimana sukan menjadi bahagian penting dalam pendidikan, selain dianggap sebagai kritikal dalam membentuk kesimbangan fizikal dan mental seseorang..

Olympiad moden yang pertama diadakan di Athens pada 1896 dan itu adalah detik permulaan Prinsip-prinsip asas Olympism, seperti yang termaktub dalam Piagam Olimpik (2004), diperkenalkan ke seluruh dunia.

Coubertin meninggal dunia pada 1937, tetapi rakan-rakannya yang mulai sedar betapa pentingnya proses pendidikan bagi menerapkan nilai-nilai utama (core values) pergerakkan Olimpik serta prinsip-prinsip positif yang lain ke dalam sukan, membawa kepada penubuhan Akademi Olimpik Antarabangsa (IOA).

Seterusnya, semua 205 negara anggota Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) digalakkan menubuhkan sebuah Akademi Olimpik Nasional (NOA) sendiri dan sehingga ini 150 buah Negara, termasuk Malaysia, sudah membentuknya. NOA di Malaysia berada di bawah Majlis Olimpik Malaysia (MOM).

Tiga nilai utama yang ditekankan oleh pergerakkan Olimpik adalah Kecemerlangan, Persahabatan dan Menghormati (Excellence, Friendship and Respect).

Melalui kecemerlangan, setiap orang yang terlibat dalam sukan harus punyai keazaman untuk memberi yang terbaik di atas padang, gelanggang mahupun di bidang professional masing-masing. Ia bukan sahaja mengenai mencapai kemenangan, tetapi juga mengenai bertanding dan berjaya dalam kerjaya dan aspek lain kehidupan sehari-harian.

Pastinya scenario sukan di Malaysia akan banyak berubah jika mereka yang terlibat dalam sukan – jurulatih, pentadbir, ibubapa dan ahli-ahli sukan – mempamer nilai ini dalam karakter mereka dan tentunya kita akan melihat banyak pencapaian-pencapaian yang hebat.

Persahabatan memerlukan kita menerima sukan sebagai alat yang akan mengeratkan hubungan dan persefahaman antara individu dari seluruh dunia. Sukan Olimpik adalah lambing kemanusian (humanity) mengatasi perbezaan politik, ekonomi dan batas-batas kaum, agama dan jantina.

Faktor ini boleh menolong dalam mengurangkan masalah politik sukan yang semakin tidak menentu sekarang ini. Sering terjadi perbalahan dalam sukan kerana soal persahabatan dalam sukan tidak lagi diberi penekanan.

Nilai yang ketiga ialah mengormati diri, orang lain, peraturan pertandingan dan alam semulajadi. Jika seorang ahli sukan tidak dididik tentang menghormati, pastinya dia akan senantiasa mempertikaikan keputusan pengadil dan sangat sukar baginya menerima fairplay.

Seorang yang diterapkan nilai ketiga ini akan menjauhkan diri daripada masalah dadah, rasuah dan hal-hal tidak beretika dalam sukan.

Beberapa waktu yang lalu, peminat sukan digemparkan dengan berita mengenai para pemain sebuah pasukan kebangsaan remaja yang merokok dan minum minuman keras. Ini disebabkan mereka tidak diberi pendidikan dalam soal menghormati peraturan yang memerlukan seorang ahli sukan menjauhkan diri dari gejala-gejala seperti itu.

Selain tiga nilai utama ini adalah tambahan lain serta prinsip lain. Hakikatnya, sukan tidak boleh wujud tanpa dikaitkan dengan penerapan nilai-nilai yang diperjuangkan oleh Coubertin dan rakan-rakannya.

Ia mungkin bukan jawapan muktamad bagi menyelesaikan keadaan sukan yang sangat menyedihkan pada masa kini namun ia boleh menjadi antara langkah bagi memulihkan sukan ke tahap yang kembali di sukai dan diminati.

Terlalu banyak penekanan diberi kepada soal menang sehingga hal lain yang sama penting diabaikan. Dalam sukan, hanya satu pihak sahaja yang akan menang. Bagaimana dengan yang lain?

Realitinya, kita perlu terima hakikat bahawa peribadi-peribadi yang telah mengalami perubahan dalam pemikiran, sikap dan perangai adalah pemenang juga kerana mereka akan menjadi agen perubahan di dalam masyarakat.

NOA di Malaysia mengadakan sessi untuk Pemimpin Muda setahun sekali tetapi hanya sedikit sahaja orang-orang yang menyertainya. Ada baiknya, jika pergerakkan memperkenal dan menerapkan semangat, prinsip dan nilai Olympism ini diperluaskan hingga ia menjadi pra-syarat bagi mereka yang mahu aktif dalam sukan, sama ada sebagai peserta mahupun pegawai.

Anda tidak perlu menjadi pakar untuk memerhati bahawa sukan di Malaysia sedang mengalami kemelesetan dan ketika ini tiada “cahaya yang kelihatan di hujung terowong”. Puncanya banyak. Penyelesaiannya juga banyak dan satu dos Olympism mungkin boleh membantu dalam proses pemulihan.

No comments:

Post a Comment